2 oktober 1944

 klik hier voor : Het weer op 2 oktober 1944

In de vroege morgen va de tweede oktober 1944 stegen om 05.35 uur drie Tempests op van de vliegbasis Bradwell Bay. Joe Berry , F/lt. Williams en F/Lt. Hansen vlogen een zgn. 'Ranger' naar Bad Zwischenahn, ongeveer een 40 kilometer over de Duitse grens bij Nieuweschans. Bekend was dat dit gebied zwaar verdedigd werd en daarom had Joe bij zijn eerste missie over de grens deze twee zeer ervaren piloten mee genomen.
Op een hoogte van 15 meter vlogen ze over de kust Nederland binnen, via het IJsselmeer en de Noordoostpolder richting Meppel. Een lichte bocht naar het noordoosten bracht de drie Tempests in de richting van het radarstation bij Veendam. Daar, rond 06.50 uur, opende het lichte luchtdoelgeschut, een enkele mitrailleur, het vuur op de drie laagvliegende vliegtuigen.
Het middelste toestel, SD-F EJ 600, van Joe Berry werd geraakt en dook omlaag. Over de radio klonk nog een keer zijn bekende stem:"Carry on, chaps, I've had it."
Joe Berry trok het toestel, volgens ooggetuigen, tot een hoogte van ongeveer 150 meter op. Men zag achter het toestel een spoor, waarschijnlijk glycol. Te laag vliegend had Joe geen kans om uit het toestel te springen. Het sloeg met de zwaargewonde piloot tegen de grond in Kibbelgaarn en brandde uit.
De overige twee Tempests cirkelden nog een aantal malen rond de plaats van de crash en vertrokken daarna.

Twee bewoners, A.Jager en S.de Lange, kwamen als eerste aan bij het verongelukte toestel. Zij trokken de al overleden piloot uit het brandende toestel om de vlammen van zijn uniform te doven. Zijn identiteit kon niet worden vastgesteld, omdat er slechts een sigarettenkoker met de initialen J.B. en een doosje met medicijnen op zijn lichaam gevonden werden. Twee uren later arriveerden de Duitsers.